fredag 30 juli 2010

Dop


Vilken dag det har varit! Nu har jag i alla fall blivit döpt och det känns bra. Vi hade inte tur med vädret. Värsta dagen på hela sommaren!
Tältet som vi skulle vara i höll på att blåsa bort och det regnade från alla möjliga håll. Pappa och farbror Krille hade fullt sjå med att försöka hålla det på plats. Inte ens med gammal räls gick det.
Eva kom ut och gjorde fina buketter av blommor som mamma hade varit ute i diverse diken och plockat. Hon var som en dränkt katt trots stövlar, regnjacka och regnbyxor.

När klockan närmade sig 14 insåg alla att det inte skulle fungera med tältet och alla inte skulle få plats inne hos mormor och morfar. Tältet hade då blivit lagat fyra gånger.
Tack vare en mycket snäll tant som heter Kerstin ordnade sig allt. Hon jobbar på Åkulla friluftsgård och trots mycket kort varsel så fick vi låna en lokal. Först fick vi bara ha den till 17 och då hade det inte heller gått, men tillslut så fick vi låna den hela kvällen.
Alla fick bråttom att packa ihop alla grejer, sig själva och mig in i bilar. Eva, farbror, mormor, pappa, mamma och syskonen var som illrar och strax därpå var det mesta färdigt. Faster Helen, Monica, Henke och Marie bidrog även de med hjälpande händer.
Allt blev färdigt på ca 30 minuter och kort därefter var det dags för själva dopakten.

Vi började med psalmen ”Tryggare kan ingen vara”. Mamma hade varit så stressad så hon glömde nästan av att hon skulle spela. Alla sjöng så vackert.
Alex och Emma hällde upp vatten, Sebastian och Marcus läste och gammelmormor Gunbritt tände mitt dopljus. Monica blev min gudmor och Marcus blev min gudfar.
Jag fick namnen Stig Mio Roland. Stig efter morfar och Roland efter pappas morfar. Mio fick jag bara för att jag helt enkelt var en Mio redan när jag låg i mammas mage.
Jag var trött eftersom ingenting blev som planerat… inte heller min eftermiddagsvila. Jag sov en stund på förmiddagen bara, sedan fanns inget tillfälle. Jag var lite missnöjd under själva dopakten, men det gick bra ändå.

Efter psalmen ”En vänlig grönska” och bön var akten slut och det var dags för alla gäster att få lite mat i magen. Buffé från Ica på Lugnet. Det såg verkligen gott ut och jag hade gärna smakat. Trots att alla blev mätta så blev det en väldans massa mat över, så nu får familjen äta buffé ett tag framöver. Mormor hade gjort tårta också som gästerna fick.

Klockan var ca 19.30 när alla åkt hem och lokalen var städad. Som tur var så fick vi hjälp av mormor, Monica, Henke och Krille så det gick snabbt. Alla var jättetrötta när vi kom hem.
Efter ytterligare lite buffé var det dags att öppna presenter, för det hanns inte med på dopet.
Så mycket fina grejer! Allt kommer att komma till användning… kläder, leksaker, presentkort, bestick, tallrikar, hoppgunga, sparbössa, stol, bok, fotoalbum, pengar mm. mm. Jag fick t.o.m. bingolotter. TACK TILL ALLA!!

Det blev med andra ord en superlyckad dag trots ösregn, storm, krångel med mammas visakort, en tappad tårta, ett tält som höll på att blåsa iväg, blöta bord för att det regnade in, ofixade frisyrer, en gudfar som satt fast på vägen och lite annat smått och gott.
En sak är säker… ingen lär någonsin glömma detta dop.

Marie var snäll och höll i kameran och Janne i videokameran. Nedan finns en länk till alla foton och under detta inlägg finns filmen.
Har ni foton från dopet får ni gärna skicka dem till prinsmio@gmail.com eller till mammas adress.

Klicka här för foton från dopet

Här är en lista på alla gäster:
Alexander Storebror
Alvin Son till gudfar och Sòley
Amanda Marie och Magnus dotter
Amanda Dotter till Sòley
Anders Mamma och pappas bingolottovänner
Andreas Kusin
Anette Pappas moster
Anton Son till Sòley
Arne Sambo med Inga

Birgitta Mormor

Christer Morbror
Conny Pappas morbror

Daniel Evas son
Dennis Farfar

Emma Storasyster
Eva Bonusfarmor
Evert Mammas farbror

Gunbritt Gammelmormor

Hannes Son till Sara och Peter
Helen Faster
Henrik Gudmors sambo

Inga Gammelfarmor
Ingegerd Mammas faster

Janne Farbror

Kristoffer Farbror

Lina Dotter till Sara och Peter

Magnus Sambo med Marie
Malin Prästen
Mamma
Marcus Gudfar
Marie Vän till familjen
Marina Farmor
Marita Mamma och pappas bingolottovänner
Mi Kusin
Micke Bonusfarfar
Monica Gudmor

Pappa
Pernilla Moster
Peter Vän till familjen
Peter Vejmo Vän till familjen
Philip Kusin

Roland Gammelmorfar

Sara Vän till familjen
Sebastian Storebror
Simon Kusin
Sóley Sambo med gudfar
Stig Morfar

Tiger Evas barnbarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar