tisdag 10 maj 2011

Stackars lilla öga

Vaknade idag och hade fortfarande ett rött och svullet öga. Efter middagen tänkte mamma åka ner till stan och handla skor till mig för mina presentpengar samt uträtta lite andra ärenden.
När vi väntar på bussen lyckas mamma ta sig en titt i mitt öga och ser något svart som sitter fast i vecket som är under ögat.

När vi kom ner till stan gick vi först till apoteket för att köpa ögontvätt, men den var slut. Istället kunde man ta näsdroppar (koksalt) och det hade mamma med sig i väskan och behövde inte köpa. Vi gick till Eva som försökte hjälpa oss. Det gick inte för jag blev vild och ville inte alls vara med.
Mamma kände att det nog var bra om skräpet avlägsnades snabbt så att inte ögat skulle bli ännu mer skadat. Vi gick till en klinik som låg mitt i centrum, men de vägrade att hjälpa oss. Tydligen så hade det något med ekonomi att göra… så vi fick gå vidare.

På vårdcentralen på Västra Vall var man mer hjälpsam och vi fick en tid nästan på momangen. Jag var jättetrött, febrig och hungrig och när läkaren skulle undersöka var jag inte alls medgörlig. Eva var med och det var tur det… hon fick hålla mina ben och mamma fick hålla överkroppen och tillslut så fick doktorn ut en svart, skalliknande, vass sak. Jag var helt förtvivlad och genomsvett.
Det blev några vändor med att vara fasthållen, men efter salva så var det äntligen färdigt.
Doktorn kunde inte säga om hornhinnan var skadad, för den vätskan man skulle hälla i för att se om så var fallet krävde nog lite äldre patienter.

Mamma var överlycklig över att skräpet kom bort i alla fall och jag var glad när vi kom ut i friska luften igen. Vi gick till torget där Emma och Sebastian väntade tålmodigt… det var ju tänkt att vi skulle hitta på roliga grejer och inte hälsa på hos doktorn.
Så det blev inga skor till mig idag… det blev ögonsalva med penicillin istället.

Mamma köpte glass till allihop för att de varit så snälla och även till Eva för att hon också varit så snäll och hjälpsam. Jag fick välling och sedan fick jag lite glass jag med. Det kändes ganska bra att bli uppassad efter en så hemsk pers. Tack till underbar personal på Västra Vall!!

1 kommentar:

  1. SOM VANLIGT HÄNDER DET NÅGOT RUNT DIG. DENNA GÅNGEN INTE SÅ TREVLIGT. HOPPAS NU BARA ATT DITT ÖGA BLIR BRA SNART.

    SvaraRadera