onsdag 19 januari 2011

Äta smörgås

Oj vad jag har klättrat och tränat idag. Mamma fick bygga en lekplats i vardagsrummet och grejerna som hon hade barrikerat med kunde jag lätt använda för att ställa mig upp. Ibland när jag stod upp så lutade jag mig framåt så att jag fick stöd och släppte taget med händerna för att ta tag i något som låg inom räckhåll. Mamma hade hjärtat i halsgropen några gånger, men det gick bra.
Jag har nästan inte hasat omkring på mage alls utan krupit, vänt över till sittande, krupit och vänt över till sittande igen. Nu får jag användning av alla muskler som jag byggt upp. Jag har blivit riktigt stark!

Jag gjorde en festlig grej idag. Jag fick färgglada, runda, skål-liknande byggklossar i julklapp av faster med familj. Man kan antingen lägga dem i varandra, på varandra eller pussla ihop dem två och två så att det blir en boll. Jag satt och slog två st mot varandra och vips så blev det en boll. Mitt ansiktsuttryck såg minst sagt snopet ut och jag förstod inte riktigt hur det kunde bli så… men roligt var det!
Jag har även börjat att lägga klossarna i varandra. Liten får plats i stor och sedan kan jag sitta och upprepa detta momentet flera gånger.

Ikväll kunde jag en ny grej. Pincettgreppet (som det kallas) kunde jag nu koppla ihop med "äta". Mina små fingrar körde runt i skålen med små brödbitar och mjukost. Det har jag kunnat innan också, men nu förstod jag även att man kunde stoppa in det i munnen. Vips så kunde jag äta själv! Allt blev väldigt kladdigt, men det gjorde ingenting försäkrade föräldrarna. Det är ju så här jag lär mig hur man ska göra och hur man inte ska göra.
Självklart blev jag lika stolt som alltid när jag klarar en grej som jag inte klarat innan.

1 kommentar:

  1. Det är fantastisk vad duktig du är på att skreva ner allt vad du gör. Du måste vara en stor begåvning!!!
    I alla fall så gör du stora framsteg med det mesta nu för tiden. Snart får du bygga ett hus till mamma och pappa och hela familjen. Du har så fina byggklossar, har jag sett.
    Jag kanske får hjälpa till?

    SvaraRadera