torsdag 7 april 2011

Vad jag kan

Så var det torsdag igen och mormor kom hit som hon brukar. Natten var sådär… jag hade roligt, men det hade inte mamma. Jag övade ord och hade mig från 00:30 – ca 02:30.
När det var dags att gå upp så var hon rysligt trött och har så varit hela dagen.

Jag och mormor hade roligt som vanligt. När mamma kom hem så hittade hon oss på vardagsrumsgolvet bland, klossar, nallar och annat. Efter middagen så sov både jag och mamma en stund och mormor åkte till jobbet.

Nu när jag är 11 månader så är det dags för en liten uppdatering om vad jag har lärt mig sista tiden…
  • Jag har blivit duktig på att stå utan stöd och även på att ta några steg.
  • Jag förstår mer vad min omgivning säger till mig… t ex ”aja och nej” (fast jag vill helst inte lyssna på de orden).
    Jag kryper ivrigt till köket när någon talar om att det är dags för mat och hela vägen dit så säger jag ”nam-nam”. Säger man ”bada” så kryper jag till badrummet.
  • Jag är bra på att förstå vad grejer heter. Bil, boll, apa, anka, troll, dammsugare, öga, näsa, docka, lampa, nalle, häst, katt, kontroll är några grejer som jag kan. Ibland kan jag även säga några ord.
  • Kan peka ut personer som jag känner väl.
  • Jag kan klappa händerna, räcka ut tungan, peka, gosa, pussas, skaka på huvudet, öppna tvättmaskinen, sätta igång dammsugaren, svara i telefon, äta lite själv med sked mm mm mm…
      
Ja, det går framåt och det går snabbt! Mamma har säkert glömt massa grejer som jag också har lärt mig. Men, men…

Idag blir det inga bilder utan en liten filmsnutt med vad jag har hittat på under eftermiddagen/kvällen. Jag har hjälpt mamma att städa bland mina leksaker och bland skorna. Hittade en låda som jag hade roligt med och så dansade jag och pappa i köket + lite mer skojiga grejer.

1 kommentar:

  1. Det var en fin dans du och pappa gjorde.
    Pappa har haft lång tid att träna, men du har verkligen lärt dig fort.
    KRAM!

    SvaraRadera