fredag 30 december 2011

Mitt 2011

Här kommer en väldigt komprimerad summering av 2011. Tänk så mycket skoj som har hänt, så mycket man har hunnit göra och så mycket man lärt sig. Jag har även förändrat mitt utseende en hel del.

Jag kunde redan krypa, men blev snabbare och bättre. Sitta kunde jag också och även vända över till krypande:
Plötsligt i januari en tidig morgon ställde jag mig upp i sängen och tjöt av lycka. Emma var den som upptäckte detta stora steg. Jag började även äta själv med hjälp av pincettgreppet.


Jag vågade släppa taget med båda händerna när jag stod upp. Ibland gick det bra, men det hände även att jag ramlade omkull. Jag flyttade mig utan större problem genom att gå utmed möbler och annat.
Några små ord kunde jag säga... "boll, lampa, nam-nam" osv.
Jag började öva på att äta med sked.


Jag lärde mig att peka och visade snabbt att jag kunde vad många saker hette.
Jag tränade mycket med min "lära-gå-vagn" som gav bra resultat. Plötsligt tog jag mina första steg.
Hårborsten lärde jag mig vad den skulle vara till och likaså vad man gör med en telefon.


"Aja" och "nej" var 2 ord som blev mycket bekanta för mig. Jag visste vad det betyder, men struntade oftast i det.
Pussas, gosa, räcka ut tungan, skaka på huvudet, sätta igång dammsugare och äta lite själv med sked, var några grejer jag blev bra på.


Jag firade min allra första födelsedag. En stor tårta, massa paket, många gäster och frukost på sängen.
Böckerna började bli intressanta och det var först nu som jag kunde ge saker till någon annan. Innan blev jag arg om någon tog dem ifrån mig.
Nicka lärde jag mig också och även hur jag skulle sätta sig i min stol.
Att lägga ner klossar i olika former i olika hål började jag också få kläm på.
Jag gjorde mitt första besök i en sandlåda och hade hur skoj som helst.


Det blev många bad utomhus i min pool och många härliga dagar i solen hos mormor och morfar.
Jag fick en stor, röd bil av Eva och farfar som jag gärna sprang runt med både inne och ute. Jag kunde även springa utan bil och sprang oftare än vad jag gick.
Jag blev duktig på att hjälpa till. Dammsuga, kratta, vattna, sopa... det tog inte många sekunder innan jag visste vad man skulle använda olika grejer till. Det visade sig att jag var en hejare på att sparka fotboll.
Jag tog mitt allra första dopp i havet och sedan även i en sjö. Jag var väldigt kaxig och tyckte inte att det var kallt det minsta.


Det blev bär- och svampplockning och många roliga utflykter. Blåbär, vinbär, hallon mm var gott.
Massa sol, bad och härliga stunder med familjen.
Jag lärde mig hur man gör slängpussar, beatbox och hur man tvättar håret.


Jag var på semester för första gången. Resan blev till Gotland där det hände massa skoj. Vattenland, lekland, medeltidsvecka mm.
Jag började på dagis och verkade tycka att det var roligt. Många nya kompisar och mycket att leka med.
Jag lärde mig att åka rutschkana alldeles själv, blåsa såpbubblor, eller blåsa på maten om den var för varm.
Jag slog personligt rekord i att sitta still. I hela 6 minuter satt jag. Det var mitt första besök med "Totte" som visades på TV:n.


Jag lärde mig rörelserna till "Imse vimse spindel" och till andra sånger, att 1+1 är 2, att härma ljud, hoppa, snurra, stå på ett ben, sätta ihop lego-bitar, stapla klossar.
Jag fick en ny, liten kusin... Ian.


Jag pratar, pratar och pratar. Det mesta är ganska obegripligt, fast en del kan man förstå. Att säga "tack" när man får något och "snälla" innan jag får något är jag duktig på.


Jag sov borta för första gången.
Favoritsysselsättningen denna månad var att leka med låtsasmat i olika former. Duka bordet, laga maten, servera och låta andra äta har jag roat mig med nästan varje dag.
Vi var på Liseberg och jag åkte karusell för första gången.



Jag har alltid älskat vatten och att bada. Nu vågade jag t.o.m hälla vatten i ansiktet och över huvudet på mig själv.
Jag fick baka för första gången och självfallet så var det pepparkakor som stod på menyn.
Vi träffade tomten flera gånger och jag fick massor av julklappar.

Med bara en dag kvar detta år så önskar jag och familjen ett gott 2012 till alla läsare.

1 kommentar:

  1. Dessa bilder kunde blivit en fin almanacka.
    Vilka minnen. Du har en mamma som kan ta bilder och skriva text, eller är det du som skriver?

    SvaraRadera